A Nagy Adat „berobbanása” nem
csak műszaki-technológiai kihívások elé állítja a vállalatokat. Sokkal nagyobb
gondot okoz, hogy megtalálják azokat a szakembereket, akik értelmezni és
üzletileg hasznosítani is képesek lesznek ezeket az adatokat. A Gartner
számításai szerint a következő néhány évben több mint 4,4 millió új állás
keletkezik a világon az üzleti elemzések támogatására. A nagy hiány miatt jól
meg is fizetik őket: az éves átlagkereset már eléri a 100 ezer dollárt.
Cégek az adat körül
Nem véletlen ez a nagy hiány.
Az üzleti világban használható adattudós ugyanis nem pusztán adatelemző, hanem
annál jóval több. Ért valamennyire a technológiához, a statisztikához, de
egyúttal üzleti gondolkodású is, ismeri az üzlet nyelvét és problémáit. Nem
csak az összefüggéseket ismerni fel az adatok között, hanem képes az adatokból
információt kinyerni, abból pedig üzleti tudást, versenyelőnyt, plusz profitot
kovácsolni.
Ilyen sokoldalú szakembert a hagyományos iskolák nem tudnak
kitermelni. „Ez adta az ötletet, hogy meglévő tantárgyak összefogásával és újak
kidolgozásával célzott adattudóst-képzést kínáljunk a CEU-n”, mondja Georgiu
Achilles, az új képzés egyik ötletgazdája és kidolgozója. A leendő
adattudósoknak négy tudományterülettel kell megismerkedniük: a
közgazdaságtannal, a menedzsmenttel, a statisztikával és az információs
technológiákkal.
A nagy különbség pont az a hasonló (egyelőre leginkább
amerikai) kezdeményezésekkel szemben, hogy a CEU-n, és azon belül is a Business
Schoolon sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek az üzleti és vezetési ismeretekre.
Máshol inkább csak a technológia és a statisztika kerül előtérbe, ami persze
fontos, hogy elemezni tudják az adatokat. Ám gazdasági és vezetési tudás nélkül
nem tudják majd lefordítani ezeket az elemzéseket üzleti haszonná, nem lesznek
képesek olyan szervezeteket, folyamatokat kialakítani, amelyek az adatok
hasznosítása köré épülnek – érzékelteti a fő szempontokat Georgiu Achilles.
Üzleti megközelítésben
A CEU és CEU Business School
tervezett tanmeneteiben ezért vegyesen találhatók meg a fenti szakterületek
különféle tantárgyai. A kötelező kurzusok között van matematika és statisztika,
informatikai menedzsment, mikroökonómia, adatelemzés, számítástechnikai
ismeretek vagy éppen az információk életciklus-menedzsmentje. Mindezeket olyan
választható tárgyak egészítik ki, mint a digitális marketing, adatvizualizáció,
információbiztonság és adatvédelem vagy a globális pénzügyi piacok. Bizonyos
tantárgyak eddig is megvoltak a CEU egyes képzésein, míg másokat (például az
adatvizualizációt) kimondottan az új kurzushoz dolgozzák ki. Része a
tanulmányoknak a gyakorlati foglalkozás is: a diákoknak egy projektmunkában is
számot kell adniuk arról, mennyire voltak képesek elsajátítani a tanultakat.
Georgiu Achilles
hangsúlyozza, hogy egyáltalán nem csak informatikusokat várnak. Mivel msc
szintű képzésről van szó, egy alapfokú diploma (ba vagy bsc) megléte feltétel,
de az lehet közgazdasági, statisztikai, mérnöki vagy éppen társadalomtudományi
is. A technológia csak annyiban van jelen, hogy a diákok megismerjék az adatelemző
eszközök használatát, de nem programozók képzése a cél. „Üzleti oldalról
közelítjük meg az adatelemzés tudományát. Nem programozókat és nem is gazdasági
felsővezetőket akarunk kibocsátani, hanem pontosan olyan szakembereket, akik
képesek együttműködni a szoftverfejlesztőkkel, specializált adatelemzőkkel,
miközben az elemzések eredményét érthető formában tálalják a menedzsment
számára”, teszi hozzá a CEU Business School oktatója.
A képzés 2015 őszén
kezdődhet, addig még hátravan a New York-i akkreditációs folyamat. Az új
tantárgyak is készen állnak legalább vázlat szinten, de némelyiknek már a
teljes tananyaga megvan. Már folyik a technológiai partnerek toborzása is: az
IBM egészen biztosan támogatja a képzést, de számos további vállalat is
érdeklődött.